Ud fra min blog og praksisfortælling, kan jeg konkludere, at kasper har et spise problem, pga. hans hjerneskade. Kasper formår ikke at overføre viden, erfaring og forståelsen omkring det at spise. For ham er der noget kvalmende, der sætter mange grimme relationer og følelser igang, som han ikke forstår. Problemet har været der siden Kasper var 3 - 4 mdr. gammel. Formålet er at hjælpe og guide Kasper til at spise mere og varieret. Derved kan han tage på i vægt, og få mere overskud til at udvikle sig, samt få bedre livskvalitet.
En af måderne kunne være at gennemfører Grazer modellen igen, da den havde gode resultater omkring at øge Kaspers tolerence og tilvænning til maden. Gennem kommunikation med tegn til tale, konkreter og sang, kan man håbe på et gennembrud han kan forstå.
En anden måder er, at han får indopereret en sonde, som han kan tage næring gennem. Gennem sonden, får han det han har behov for. Så kan selve spisesituationen, mere bero på hygge, samvær og positiv kendskab til det - at spise. Det bliver ikke en ubehagelig oplevelse, men en hyggestund, hvor man kan forsøge sig frem med forskellige tiltag inden for smagning af maden.
En tredje måde, kunne være, at man spisetrænede med Kasper. Han kunne eks. spise med en pædagog for sig selv, inden de andre børn skulle spise. Så var der ikke så meget uro omkring ham, og han kunne måske bedre koncentere sig. Måske kunne man på længere sigt, bruge stop tegnet når han provokerer bræk reaktionen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar